Home Tips voor starters bij het zoeken naar kantoorruimte
Handige tips, Starters

Tips voor starters bij het zoeken naar kantoorruimte

We lijken het helemaal ontdekt te hebben: thuiswerken. Toch biedt thuiswerken lang niet alleen maar voordelen. Zo word je makkelijk gestoord door je partner of kinderen en komen werk en privé niet meer goed los van elkaar. Daarom geven wij tips, voor starters, die op zoek zijn naar een eigen kantoorruimte. 

Thuiskantoor vs apart kantoor
Veel starters beginnen aan de keukentafel of in de ‘studiekamer’ van hun eigen woning. Soms uit financiële overmacht, soms door het feit dat hun onderneming een uit de hand gelopen hobby is.
Toch heeft een kantoorruimte buitenshuis veel voordelen, ook voor starters. Zo kun je namelijk werk en privé beter gescheiden houden. Je kan je werk makkelijker achter je laten waardoor je thuis weer volledig kunt ontspannen.

Een ander voordeel is het creëren van een vaste werkopstelling. Zo kun je een goed bureau plaatsen en deze naar jouw vaste opstelling inrichten, zonder dat je dit elke dag hoeft op te ruimen, wat extra tijd kost. Dit geeft meer rust en draagt bij aan een betere werkomgeving waarin je gefocust kunt werken. Daarnaast kun je ongestoord bellen met klanten en leveranciers, de ruimte is immers van jou alleen.

Daarbij biedt een kantoorruimte buitenshuis ook meer uitbreidingskansen. Zeker als groeiende startersonderneming komt er veel op je af, zoals nieuwe medewerkers. Om hen een werkplek te geven en een betere samenwerking te stimuleren is een gezamenlijke kantoorruimte een goede eerste stap.

 

Professionele uitstraling
Tevens komt jouw onderneming een stuk professioneler over wanneer je over een eigen kantoorruimte beschikt. Ze hoeven namelijk niet meer via je woonruimtes bij jouw kantoor te komen, maar komen meteen terecht in een professionele setting.

 

Flexibel huren
Daarnaast kun je tegenwoordig heel flexibel huren. Zo kun je als starter beginnen op flexwerkplekken of in een verzamelgebouw. Hier vind je snel aansluiting met andere ondernemers waardoor je jouw netwerk uitbreidt en samenwerkingen kunt aangaan.
Het andere voordeel van een flexibele huur als starter is dat je jouw kantoor mee kunt laten schalen met de groei van je onderneming. Veel kantoorpanden zijn hierop berekend en bieden dan ook de mogelijkheid om in een later stadium meer ruimtes bij te huren. Dit scheelt je op de langere termijn een volledige bedrijfsverhuizing en de nodige kosten die hierbij komen kijken.

 

Prijzen
Nu is het als starter best spannend om voor het eerst naar een kantoorruimte te zoeken. Net als bij het huren van een woning, hebben kantoorruimtes vaak verschillende kosten die in rekening worden gebracht die net even een andere benaming hebben. Je komt vaak de volgende termen tegen:

Prijs per ruimte/unit

Prijs per m2

Prijs per pand

Zoals je ziet gaat de prijs lang niet altijd per kantoorruimte als geheel, maar gaat dit ook per m2. Dit is voordelig wanneer je maar een halve/gedeelde ruimte wil huren.
Lees dus goed welke kosten je betaalt en wat je daar precies voor krijgt. Net als bij het huren van een woning heb je kale huur en extra kosten als service en onderhoudskosten.

 

Eisen stellen
Voordat je begint met blind zoeken naar een geschikte kantoorruimte is het goed om een aantal eisen op te stellen. Bedenk goed dat het om eisen gaat en niet om wensen. Wat je écht nodig hebt om jouw onderneming draaiende te houden.

Hieronder benoemen we een aantal voorbeelden van belangrijke eisen om rekening mee te houden.

Het eerste voorbeeld is de omgeving. Een winkelier moet bijvoorbeeld in een drukke straat zitten om genoeg winst te behalen, waarbij een psycholoog vooral goed bereikbaar moet zijn. Kijk dus goed naar omgevingselementen als bereikbaarheid, locatie en prijs.

Een ander voorbeeld is het aantal m2 en indeling van de ruimte. Heb je een webwinkel, dan heb je een ruime opslag nodig om voorraad op te slaan. Heb je een onderneming in fotografie, dan moet je genoeg stroompunten hebben om de apparatuur op aan te sluiten. Kijk hierbij dus goed naar je onderneming én benodigde tools om je werk goed uit te kunnen oefenen.

Tot slot; stel je budget op. Wat verwacht je aan omzet te genereren, hoeveel verwacht je de komende periode te moeten investeren in mensen en apparatuur en hoeveel houd je dan over voor de huur. Vergeet niet dat ook bij het huren van een werkruimte extra kosten verbonden zijn, het is dus belangrijk om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je te besteden hebt.

 

Flexibel huren bij Office Hotel
Nu je weet waar je op moet letten kun je jouw zoektocht naar een geschikte werkplek beginnen. Kijk eens naar ons aanbod van Office Hotel voor een flexibele huur en een all-in kantorenconcept zónder kleine letters.

 

Office Hotel Fonteinlaan